Kategórie
názory recenzie kní­h

Najlepšie knihy roku 2019

dĺžka článku: 3 minúty

Tak ako po minulé roky (201820172016) aj tentoraz som sa ohliadol za uplynulými dvanástimi mesiacmi. Prečítal som 31 kníh a vybrať len 5 z nich sa mi každým rokom zdá ťažšie a ťažšie. Tento rok som zvolil trochu odlišnú metriku, ktorá mi to trochu uľahčila – päť kníh, ktoré ma najviac vnútorne oslovili. Každý uvedený kúsok vo mne niečím pohol – na základe jeho prečítania som prehodnotil niektoré svoje hodnoty či správanie, upravil prístup k sebe či ľuďom okolo mňa, alebo na dej danej knihy spomínam veľmi živo až doteraz.

Dopredu však upozorňujem, že nie všetky z uvedených kníh mali v kolónke rok prvého vydania číslo 2019. Uvedené tituly tiež nie sú zoradené od najlepšieho po najhorší.  V každom prípade, ak rozmýšľaš nad tým, čo si najbližšie prečítať, neurobíš chybu, ak si vyberieš ktorúkoľvek z nich.

Yuval Noah Harari – Sapiens

Hararimu sa podarilo zmestiť evolúciu ľudského druhu do štyroch stoviek strán. Zároveň sa mu podarilo na prvý pohľad pomerne nudnú tému napísať tak, že človek po dočítaní prehodnocuje svoje rozhodnutie ohľadom voľby vysokej školy a má sa chuť stať minimálne amatérskym historikom. Sapiens je skvelým odrazovým mostíkom ďalej do témy, avšak samo o sebe dostatočne hutným materiálom na to si len upevniť/osviežiť/nadobudnúť všeobecný prehľad o ľudstve na veľmi robustnej úrovni.

Celá recenzia.

Liu Cixin – Spomienka na Zem

Ľudská civilizácia čelí existenčnej hrozbe, ktorá príde o 400 rokov. Ľudstvo, bez akýchkoľvek vesmírnych technológií, musí dovtedy urobiť všetko pre to, aby bolo schopné sa postaviť obrovskej vesmírnej flotile, ktorej technologickú vyspelosť nepozná. Dokážu sa ľudia zomknúť pod jednou vlajkou a pripraviť sa na obranu svojej planéty? Alebo prevládnu porazenecké nálady a neustála hašterivosť medzi národmi?

Autor je Číňan a nemalá časť deja je zasadená do čínskych reálií. Okrem toho, že je to svieži závan do „amerického prostredia“ drvivej väčšiny sci-fi diel, ide tu aj o iný významný aspekt. Čínske myslenie sa na mnohé otázky nepozerá cez západnú optiku. Rozhodujúcim aspektom nie sú vždy peniaze či moc, ale mnohokrát rodina a dedičstvo, či už našich predkov alebo vo forme zachovania generácií, ktoré prídu po nás. Je to niečo nové, čo prináša východný autor do západného žánru.

Celá recenzia.

Chris Voss – Nikdy nerob kompromis

Nikdy by som nebol povedal, že tak zložitá a náročná téma, akou je vyjednávanie s teroristami, má tak jednoduché a zrozumiteľné pravidlá. A keďže sú jednoduché a zrozumiteľné, nie je ťažké ich začať používať v bežných situáciách – žiadanie vyššieho platu, nižšieho nájomného, lepšej (obchodnej) dohody či potrebe dozvedieť sa od protistrany viac informácií. Chris Voss bol 20 rokov hlavným vyjednávačom v FBI a 4 roky vedúcim vyjednávačom USA pre medzinárodné únosy a rukojemnícke prípady. Vo svojej knihe poskytuje rady, ako efektívne vyjednávať a reagovať v bežných situáciách v živote.

Celá recenzia.

Kim Scott – Radikálna otvorenosť

Kim Scottová pracovala niekoľko rokov v Apple a následne viedla veľký tým ľudí v Google. V oboch spoločnostiach si zažila odlišné prístupy k ľuďom a odlišné manažérske praktiky. Jedno sa však nieslo ako prikázanie – byť až smrteľne úprimný je z dlhodobého hľadiska tá najúspešnejšia cesta.

Radikálna otvorenosť je preto kniha, ktorá najviac dá jednotlivcom, ktorí vedú iných ľudí. Obsahuje praktiky a návody, ako byť radikálne otvorený voči ľuďom, ktorých vedieme, aké to prináša výhody (a akým nevýhodám sa tým vyhýbame) a hlavne ako naučiť byť ľudí radikálne otvorených voči nám samotným. Každá kapitola obsahuje niekoľko príkladov z praxe, takže je ľahká na čítanie a najmä na pochopenie. Samozrejme ide knihu z amerického pracovného prostredia, to však neuberá prezentovaným skutočnostiam na relevantnosti v našom prostredí.

Mihaela Noroc – The Atlas of Beauty

The Atlas of Beauty je fotografická kniha 500 portrétov 500 žien z takmer každého kúta sveta. Nádherné fotografie od Mihaely Noroc, ktorá roky cestovala svetom a fotila bežné ženy (teda žiadne modelky) v každej navštívenej krajine tak, ako ich stretla na ulici.

Pre zjednodušenie ti rovno ponúkam linky na kúpu uvedených kníh 🙂

Yuval Noah Harari – Sapiens
tlačená (17,57€) alebo elektronická verzia (12,90€)