Práve som absolvoval „muzikál muzikálov“, ako hlása nejeden reklamný pútač. A musím povedať, som rozčarovaný. Alebo sklamaný?
Najprv o divadle. Tower Stage, rozmermi menšie divadlo vo veži J&T, no napriek tomu s úctyhodným počtom 372 stoličiek.
„Sála disponuje profesionálnym ozvučením…“
Ozvučenie bola katastrofa. Sedeli sme na prízemí vpravo (a predpokladám, že prízemie vľavo malo ten istý problém) a nad hlavami sme mali jeden reproduktor, ktorý sa hlasitosťou rovnal všetkým, čo ozvučovali hlavný priestor. Boli sme ohučaní, no viac ma mrzelo, že polovici spievaného textu sme vôbec nerozumeli. Nepomáhalo tomu ani zvukové vyváženie kapela verzus ľudský hlas, ktoré bolo v pomere 60:40 (prinajlepšom 50:50). A keď speváci nemali vyslovene pasáže, v ktorých sa spieva hrdelne či priam revom, tak som vnímal aspoň scénu. A evidentne to nebol problém len zopár radov, po predstavení som začul vo foyer viac podobných postrehov.
Scéna bola malá a chudobná. Rozmerovo (približne 6x10m) aj zariadením (lešenie s reflektormi a pohyblivými malými svetlometmi v tvare kresťanského kríža) a tak na tesno orientovaná do hľadiska, že predné rady miestami nevedeli, či hercov nemajú istiť, aby neprepadli. V súvislosti s týmito faktami sa vrátim k pojmu „muzikál muzikálov“ a dodám vyjadrenie pána Ďurovčíka:
„Celá moja doterajšia práca smerovala k jedinému cieľu. Dozrel čas pre najdokonalejší muzikál na svete.“
Moja otázka znie: Prečo tento veľkolepý muzikál, radený k jedným z najlepších na svete, sa koná na doskách takéhoto divadla? Viem, že (fakt prvý) pán Ďurovčík je spolumajiteľom divadla a (fakt druhý) robí svoje predstavenia na naše pomery neštandardne a fenomenálne, kvôli čomu je určite tŕňom v päte nejedného divadla. Ale nemyslím si, že v dnešných časoch sa nedajú prenajať kvalitné divadelné priestory (aj keď naša kultúrna scéna je malá a ľudia si radšej nepomáhajú ako pomáhajú). Priestory, kde budú mať herci miesto pre pohyb, diváci sa usadia v pohodlných kreslách a ozvučenie bude predstaveniu pomáhať.
Na spracovanie muzikálu a herecké/spevácké výkony nech si utvorí názor každý sám. Nevidel som originálnu verziu, takže nemôžem objektívne posudzovať. Ale musím vypichnúť dva body: nesedela mi dejová línia, ktorá často viazla a malý súbor hercov/tanečníkov, ktorí stvárňovali veľa rolí. Človek na konci nevedel, prečo Ježišovi stúpenci boli v pondelok jeho priateľmi, v utorok zhýralou spodinou, v stredu Židmi a vo štvrtok Rimanmi. A samotná choreografia? Na tú som sa mimoriadne tešil, najmä po poslednom diele pána Ďurovčíka (IMT Smile + Lúčnica), ktoré bolo podľa mňa doteraz jeho absolútnym vrcholom. No bola slabá. Neviem, či to bolo malou scénou, na ktorej sa dvadsať ľudí jednoducho nemá priestor realizovať, navyše keď je cez celý stred veľký kovový kríž. Alebo to jednoducho nevyšlo.
Skrátka, po všetkých tých veľkých nadpisoch a vyjadreniach slávnych osobností, ktoré muzikál zhliadli, mi to prišlo skôr ako veľká PR masáž, než skutočný dojem, ktorý som dúfal, že si odnesiem. Aj publikum bolo na konci rozpačité. A vyjadrím sa ešte k cene vstupenky, ktorá je (bola v čase návštevy divadle) vo vyššie cenových hladinách.