Kategórie
názory recenzie kní­h

Najlepšie knihy roku 2016

Minule som sa s vami podelil o tie najlepšie články, ktoré som počas uplynulého roka našiel roztrúsené na internete. A keďže pred pár dňami začal mesiac knihy, dnes niečo podobné urobím s knihami. Netvrdím o sebe, že som človek ako Dado Nagy, ktorý sleduje nové trendy v literatúre, pozná známych aj neznámych súčasných autorov či ročne prečíta stovky kníh. Klobúk dole pred takými ľuďmi (aj ja by som sa niekedy chcel živiť čítaním kníh!).

Ja si tak skromnejšie prečítam len pár desiatok (kníh) ročne, pričom nie nutne musia niesť na tiráži rok 2016 ako rok prvého vydania či prekladu. Taktiež ich záber je širší ako súčasná literatúra. Nie všetky sa dajú pokladať za beletriu a taktiež nie všetky sú v slovenskom jazyku. Teda to, čo vám tu pokorne ponúkam, je môj subjektívny výber toho najlepšieho, čo sa mi za minulý rok dostalo do rúk.
A na rozdiel od článkov, teraz pôjdeme od úplne tej najlepšej až po tú… piatu najlepšiu knihu.

Cal Newport – Deep Work

Napísať, že mi kniha Cal Newporta zmenila život, bude znieť ako klišé. No do veľkej miery to je pravda. Cal prichádza po rokoch pozorovania, hodnotenia a upravovania svojich pracovných návykov s konceptom, ktorý nazýva Deep Work (alebo Hlboká práca). Princíp tohto konceptu spočíva v presvedčení, že najväčším nepriateľom pracujúcich v súčasnosti je stále klesajúca schopnosť sa plne sústrediť a pracovať bez prerušenia. Obe tieto skutočnosti vychádzajú z aplikácie moderných technológií do každodenného života (emaily, smartfóny), novým zaužívaným pravidlám v pracovnej spoločnosti (byť neustále dostupný) a všeobecnému presvedčeniu, že multitasking (robenie viac vecí naraz) zvyšuje pracovnú efektívnosť.

Cal hovorí (a niekoľkými štúdiami dokazuje), že to nie je pravda. Práve naopak, z dlhodobého hľadiska robia tieto aspekty súčasnej práce človeka vysoko neproduktívnym a len málo použiteľným. Cal prichádza s riešením vo forme Deep work – optimalizácii pracovného prostredia pre ponorenie sa do stavu hlbokej práce, kedy človek nesmie byť rušený. Nemá zdvíhať telefóny a má sa sústrediť na len na jednu jedinú vec. Ponúka návody a riešenia, ako sa táto zdanlivo nemožná vec dá v súčasnom svete praktikovať, bez ohľadu na typ vášho zamestnania či pracovný rozvrh.

Koncept hlbokej práce som po prečítaní knihy začal osobne praktikovať a musím povedať, že to prinieslo výrazné zlepšenie mojich pracovných činností a výstupov. Moju podrobnejšiu recenziu knihy si môžete prečítať tu.

Oliver Burkeman – Protijed (už aj v češtine!)

Šťastie pre ľudí, ktorí nenávidia pozitívne myslenie. Podnadpis knihy, ktorý na prvý pohľad určite zaujme. V dnešnom období mentorov, koučov a motivátorov prichádza Oliver s teóriou, že pozitívna cesta ku šťastiu v konečnom dôsledku robí človeka stále negatívnejšieho. Pretože aj keď máte pred sebou svoj vysnívaný cieľ či predstavu, v konečnom dôsledku ide o mrkvu, ktorá visí pred vami, no je pripevnená na paličke na vašom chrbte. I keď máte svoju motiváciu stále pred očami a de facto na dosah, nikdy ju reálne nechytíte. Pretože dnes môže mrkva predstavovať jedno a zajtra už niečo iné. Po čase si však človek uvedomí, že už je unavený z neustáleho naháňania vysnívaného a z našej podstaty nie sme nastavení na to, aby sme dosiahli stav, kedy budeme úplne spokojní a pred nami nebude už nič, čo by nás motivovalo.

Oliver teda zaujíma opačný názor. Uvedomiť si, kde sa nachádzame, čo nás obklopuje a či sme s týmto stavom spokojní. Ak nie, vysvetľuje spôsob, akým sa vydať na cestu za týmto cieľom, pričom daná cesta nebude stresujúcim zážitkom ako v predchádzajúcom prípade. K dosiahnutiu šťastia stačí akceptovať aj fakt, že aj nešťastie je bežnou súčasťou života. Netreba sa pritom utápať v jednom či druhom, stačí sa naučiť ich rozlišovať a prijať skutočnosť, že raz bude tak a raz onak. Viac o tomto postupe nájdete v mojej recenzii.

Andy Weir – Marťan

Marťan s Matt Damonom bol skvelý film. Sympatický hrdina, netradičné prostredie, vtipný aj vážny zároveň a s hlbokým odkazom nesúcim sa v pozadí. A bol to asi prvý film, po ktorého zhliadnutí som sa rozhodol prečítať si aj pôvodnú knihu a nie naopak. A tá je výborná. Rýchla, svižná, priamo vrhajúca do deja. Hlavný hrdina je kombináciou botanika a inžiniera zabudnutého a odsúdeného na smrť na červenej planéte. Maximálne si tak môže vybrať jej podobu. A s touto skutočnosťou sa vyrovnáva s mnou obľúbeným typom humoru – sarkazmom. Veď už len prvá veta príbehu znie: „Som v riti!“

Martin Pollack – Americký cisár

Počas vrcholenia minuloročnej utečeneckej vlny vychádza kniha z dovtedy neznámeho vydavateľstva Absynt od slovenského rodáka žijúceho v Amerike – Martina Pollacka. Kniha je o utečencoch. Nie však o tých vyznávajúcich islam, plaviacich sa v katastrofálnych podmienkach v podpalubiach lodí odsúdených na potopenie, s minimom osobného majetku a nechávajúc rodinu doma. Ale o Slovákoch, plaviacich sa v katastrofálnych podmienkach v podpalubiach lodí odsúdených na potopenie, s minimom osobného majetku a nechávajúc rodinu doma.

Že na tom niečo nesedí? Áno aj nie. Príbeh sa odohráva vyše sto rokov dozadu, kedy Slováci a Slovania boli tými nenávidenými v západnej spoločnosti, boli považovaní za nekultivovaných jedincov, ktorí sa nevedia asimilovať. Boli ekonomickými migrantmi húfne mieriaci do Ameriky za lepšou vidinou životných podmienok. Paralela so súčasnosťou je obrovská. Akurát odrazu nečítate o bradatých chlapíkov turbanoch, ale o mužoch, medzi ktorými pokojne mohol byť váš pradedko. Ako bol okradnutý náborovým agentom, klamaný a podvedený prevádzačom, kedy takmer zomrel počas cesty a že po príchode do Ameriky, ak ho neotočili priamo na hraniciach, nenašiel realitu takú, akú mu sľubovali.

Budete sa aj po tomto pozerať na utečencov rovnakým spôsobom? Kniha Americký cisár je pozoruhodná v tom, že viac ponúka pohľad do nás samotných, ako na príbehy ľudí, ktorí si túto cestu a proces priamo prežili a podali o nej svoje svedectvá.

Ryszard Kapuściński – Impérium

Reportážny cestopis, ktorý vznikol ako zápisky z ciest po Sovietskom zväze počas takmer šesťdesiatich rokov. Vyznačuje sa najmä neuveriteľne živými opismi udalostí, skutočností, životných podmienok a samotných životov ľudí, ktorí sa rodili a umierali v neúprosnom režime, ktorého centrom ideológie boli, paradoxne, ľudia.

Kniha nemá jednoznačný dej či záver, je to putovanie človeka rozsiahlymi územiami Impéria, ktoré by mohli byť štátmi v štáte. V každom existovali iní ľudia, iné podmienky, iná kultúra, iné zvyky a iné podnebie. V každom sa žilo inak a v každom sa žilo rovnako.

Bežte rýchlo na martinus.sk a kúpte si jednu (alebo všetky!) z týchto kníh. Určite neoľutujete.
Cal Newport – Deep Work
Oliver Burkeman – Protijed